כולנו מכירים את ההרגשה הזו. הזמנתם משהו, חיכיתם לו בכיליון עיניים, עקבתם אחרי המשלוח באובססיביות כאילו הוא בן משפחה אהוב שנשלח למסע מסוכן… ואז זה קורה. הסטטוס תקוע. התאריך עבר. איחור.

תחושת הבטן הראשונית היא בדרך כלל תסכול מעורב בכעס קל (או קצת יותר מקל, בואו נודה). הרי שילמתם, ציפיתם, וקיבלתם במקום זה סימני שאלה ואולי כמה תירוצים יצירתיים מצד המוכר.

אבל מה אם נגיד לכם, שמעבר לעוגמת הנפש המובנת, האיחור הזה באספקה הוא לא רק אי נוחות, אלא גם אירוע משפטי שיכול להצמיח לכם זכויות ואפילו… פיצוי כספי? כן, שמעתם נכון.

זה לא סוד שהעולם עבר לפסים דיגיטליים, והזמנות אונליין הפכו לשגרה. ככה גם ההמתנה לחבילות. וככל שיש יותר משלוחים, ככה יש יותר… אתגרים לוגיסטיים, נקרא לזה בעדינות. אתגרים שלפעמים נופלים בסוף על הצרכן הקטן.

אז מה עושים כשהחבילה מתמהמה? מה מגיע לכם על פי חוק? האם צריך לרוץ להוכיח נזק? ומה בנוגע לאותם פיצויים "אוטומטיים" ששמעתם עליהם? במאמר הזה, נעשה לכם סדר אחת ולתמיד בבלאגן.

אנחנו הולכים לצלול עמוק לתוך הניואנסים המשפטיים, אבל אל דאגה – נעשה את זה בצורה קלילה, בגובה העיניים, ואפילו עם קורטוב של הומור ציני מדי פעם. בסוף הקריאה, תרגישו מצוידים בכל הידע הדרוש כדי להתמודד עם איחורים באספקה לא רק כאירוע מעצבן, אלא כהזדמנות אולי לקבל משהו בחזרה. אז שבו נוח, תתחילו לקרוא, כי החבילה אולי מתעכבת, אבל הזכויות שלכם לא צריכות לחכות.

אז רגע, מתי איחור נחשב באמת איחור? זו שאלה של זמן, אלא מה?

כדי לדבר על פיצוי, קודם כל צריך להבין מתי בכלל נוצר איחור שמצמיח זכויות משפטיות. זה לא מספיק שהחבילה לא הגיעה בדיוק ביום שבו דמיינתם שהיא תגיע.

החוק מדבר על שני מצבים עיקריים:

האפשרות הראשונה: היה תאריך אספקה מוסכם מראש.

נשמע פשוט, נכון? הזמנתם מוצר באתר או בחנות, וסיכמתם, או שהיה כתוב במפורש, שהאספקה תתבצע עד תאריך מסוים. נאמר, 15.10.2023. אם ה-15.10 הגיע ועבר, והמוצר עדיין לא אצלכם, הרי שנוצר איחור. קלאסי. הכל ברור.

אבל רגע, לפעמים המוכרים קצת… מתוחכמים. הם כותבים "אספקה תוך 14 ימי עסקים". או "עד 21 ימי עבודה". או משפטים אחרים שהם קצת יותר מעורפלים מתאריך ספציפי. במקרים כאלה, אתם צריכים לחשב בדיוק מתי מסתיימת התקופה המוסכמת.

האפשרות השנייה: לא היה תאריך אספקה מוסכם.

קורה לא מעט, במיוחד כשמזמינים דברים "רגילים" בלי דחיפות מיוחדת, או מעסקים קטנים שלא מתחייבים לתאריכים מדויקים. במצב כזה, החוק אומר שהמוכר חייב לספק את המוצר ב"זמן סביר".

וכאן מתחיל הבלגן, כי מה זה לעזאזל "זמן סביר"?

זה תלוי בהמון גורמים:

  • מה המוצר עצמו? (נעליים זה לא רכב חדש).
  • מה מקובל בענף? (אספקה של פיצה זה לא אספקה של רהיטים בהתאמה אישית).
  • מרחק האספקה.
  • תנאי השוק באותו זמן (למשל, תקופת חגים עמוסה).

בקיצור, "זמן סביר" זה קונספט גמיש, ותמיד יכול להיות ויכוח עליו. אבל אם עבר שבוע, שבועיים, או יותר מהמקובל לאספקת מוצר כזה, בהחלט יש מקום לטעון לאיחור.

הקאטצ' הקטן (שמשנה את הכל): זמן סביר נוסף

החוק, במיוחד כשמדובר בעסקאות צרכניות, מעט יותר ספציפי ומגן. הוא אומר שאם לא סוכם על מועד אספקה, המוכר חייב לספק את המוצר תוך "מועד סביר לאחר גמר הטיפול בהזמנה". ושוב, זמן סביר. אבל! יש סעיף קטן וחכם שאומר שאם המוכר הפר את חובת האספקה במועד שסוכם (או בזמן סביר אם לא סוכם מועד), הצרכן זכאי לבטל את העסקה לאחר שנתן למוכר הזדמנות נוספת סבירה לקיים אותה, והמוכר לא עשה זאת. ומה קורה אם הצרכן ביטל כדין? המוכר צריך להחזיר לו את הכסף, ומהר.

אבל רגע, אנחנו מדברים על פיצוי, לא על ביטול עסקה. אז איך מגיעים לפיצוי?

שאלה קטנה, תשובה גדולה:

ש: הזמנתי שמלה לאירוע שהיה היום. השמלה לא הגיעה בזמן. האם אני זכאית לפיצוי?

ת: אם היה מועד אספקה מוסכם והוא עבר, בהחלט. אם לא היה מועד מוסכם, יש לבחון אם הזמן שעבר נחשב "זמן סביר" לאספקת שמלה. אם לא, נוצר איחור. עכשיו השאלה היא איזה פיצוי מגיע לך – על עוגמת הנפש, או פיצוי מיוחד שמצמיח החוק (ועל זה נדבר בהרחבה בהמשך!).

שני חוקים, מטרה אחת: להגן עליכם, הצרכנים

שני חוקים עיקריים בישראל דנים בנושא של אספקת מוצרים (או שירותים, אבל כרגע מתמקדים במוצרים) במועד, ומה קורה כשהאספקה מתעכבת:

1. חוק המכר, תשכ"ח-1968: זהו החוק הכללי שעוסק בעסקאות מכר. הוא קובע את ברירת המחדל לגבי מועד האספקה (זמן סביר, אם לא סוכם אחרת) ואת הסעדים במקרה של איחור באספקה (הפרת חוזה, שמאפשרת לקונה לבטל את החוזה ו/או לדרוש פיצויים).

2. חוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981: זה החוק החשוב ביותר בהקשר שלנו. הוא מעניק הגנה מיוחדת לצרכנים (מי שקונה מוצר או שירות לשימוש אישי, ביתי או משפחתי). חוק הגנת הצרכן מטיל חובות מיוחדות על עוסקים (מוכרים), כולל לגבי מועדי אספקה. החוק הזה הרבה יותר "אגרסיבי" לטובת הצרכן, והוא זה שמאפשר במקרים מסוימים לקבל פיצוי גם בלי להוכיח שנגרם לכם נזק בפועל.

השילוב בין שני החוקים יוצר את המסגרת המשפטית לטיפול באיחורים. חוק המכר נותן את הבסיס הכללי של הפרת חוזה, וחוק הגנת הצרכן מוסיף שכבת הגנה נוספת וסעדים מיוחדים לצרכנים, שהם בדרך כלל הצד החלש בעסקה.

פיצוי בלי להוכיח נזק? איפה חותמים?!

זה הסעיף הכי מסקרן, הכי מדובר, והכי שימושי עבור צרכנים במקרה של איחור באספקה – האפשרות לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק. כן, קראתם נכון. לא צריך לרוץ לאסוף קבלות, להוכיח שהפסדתם יום עבודה, או שמלת האירוע לא הגיעה והייתם חייבים לקנות אחרת (אלא אם כן אתם רוצים לתבוע גם את הנזקים האלה, שזה אפשרי, אבל הפיצוי "האוטומטי" קל יותר להשגה). הסעיף הזה הוא סוג של "קנס" שהחוק מטיל על המוכר, כדי להרתיע אותו מראש מאיחורים, וכדי לפצות את הצרכן על עוגמת הנפש ואי הנוחות הכללית שאיחור כזה גורם, גם אם קשה לכמת אותה בכסף.

אז איך ומתי מגיע הפיצוי הקסום הזה?

הפיצוי ללא הוכחת נזק קבוע בסעיף 31א(א) לחוק הגנת הצרכן. הוא מתייחס ספציפית לאיחור באספקת מוצר או שירות במסגרת עסקת מכר מרחוק (כמו קנייה באינטרנט או בטלפון) או עסקת רוכלות. כלומר, אם קניתם בחנות רגילה "מהמדף", הפיצוי הזה לא רלוונטי באופן אוטומטי, ותצטרכו להוכיח נזק רגיל לפי חוק המכר. אבל אם קניתם אונליין או בטלפון? הסיכוי שלכם לפיצוי קופץ פלאים!

סכום הפיצוי הזה משתנה מעת לעת (הוא צמוד למדד), אבל נכון להיום מדובר על סכום מקסימלי באזור ה-10,000 ש"ח.

שימו לב לטוויסט: יש מצבים שבהם סכום הפיצוי הזה מוכפל! מתי זה קורה? אם המוכר לא השיב לפנייה שלכם בכתב תוך 21 ימים מהמועד שהייתם אמורים לקבל את המוצר (או תוך 14 ימים אם מדובר בבקשה להחזר כספי עקב אי אספקה). כלומר, אם התעלמו מכם, המחיר למוכר עולה. החוק ממש מעודד את המוכרים לתקשר עם הצרכנים בזמן!

שאלה קטנה, תשובה גדולה:

ש: קניתי אונליין. עבר מועד האספקה המובטח כבר שבועיים. האם מגיע לי אוטומטית פיצוי של 10,000 ש"ח?

ת: לא בהכרח אוטומטית, ולא בהכרח את כל הסכום המקסימלי. הזכאות לפיצוי ללא הוכחת נזק קיימת, אבל בית המשפט הוא זה שקובע את הסכום הסופי, בהתאם לנסיבות המקרה (כמה זמן היה האיחור, האם המוכר התקשר והודיע, האם הייתם תלויים במוצר וכו'). הסכום המקסימלי הוא התקרה. בנוסף, הפיצוי המוכפל (עד 20,000 ש"ח) תלוי בכך שהמוכר התעלם מפנייתכם בכתב לאחר האיחור. אז חשוב לפנות בכתב!

פיצוי רגיל מול פיצוי "אוטומטי" – מה ההבדל ולמה זה חשוב?

אז יש לנו שני מסלולי פיצוי אפשריים במקרה של איחור:

1. פיצוי עם הוכחת נזק (לפי חוק המכר או חוק הגנת הצרכן): זה המסלול ה"רגיל". כאן אתם צריכים להוכיח שנגרם לכם נזק בפועל כתוצאה מהאיחור, ולכמת אותו בכסף. לדוגמה, אם הזמנתם מצלמה לאירוע והיא לא הגיעה בזמן ונאלצתם לשכור מצלמה במחיר גבוה יותר, ההפרש במחיר השכירות הוא נזק שניתן לתבוע. אם הפסדתם יום עבודה כי חיכיתם למשלוח שלא הגיע, אובדן השכר יכול להיות נזק. החיסרון? זה מצריך איסוף ראיות, קבלות, ולפעמים זה מורכב להוכיח קשר סיבתי בין האיחור לנזק הספציפי.

2. פיצוי ללא הוכחת נזק (לפי חוק הגנת הצרכן, בעיקר בעסקאות מרחוק/רוכלות): זה המסלול ה"אוטומטי" יותר (המרכאות חשובות, כי עדיין צריך לתבוע את זה בבית משפט או בהליך אחר). כאן אתם לא צריכים להראות קבלות או להוכיח נזק ספציפי. עצם האיחור מעבר לזמן הקבוע בחוק (או אי מענה לפנייה בכתב אחריו) מצמיח לכם זכאות לפיצוי בסכום מסוים (שוב, עד התקרה שקובע החוק, והסכום הסופי תלוי בבית המשפט). היתרון? פשוט הרבה יותר. החיסרון? הסכום הוא מקסימלי ובית המשפט יכול לפסוק פחות, וגם הוא לא תמיד מכסה את כל הנזקים האמיתיים שנגרמו לכם אם הם היו גבוהים יותר.

המסקנה: ברוב המקרים של איחור באספקה בעסקאות אונליין, הדרך הנוחה והפרקטית יותר היא לתבוע את הפיצוי ללא הוכחת נזק לפי חוק הגנת הצרכן. זה מהיר יותר, פשוט יותר, ופחות דורש התעסקות בירוקרטית. כמובן, אם הנזקים שהיו לכם גבוהים משמעותית מהסכום המקסימלי לפיצוי ללא הוכחת נזק, שווה לשקול לתבוע גם אותם (או רק אותם, תלוי בנסיבות).

7 צעדים קטנים בדרך לפיצוי הגדול (או לפחות המספק)

אז החלטתם לא לשתוק. החלטה אמיצה ונכונה! הנה מדריך פשוט מה לעשות כשהחבילה מתעכבת ואתם רוצים למצות את הזכויות שלכם:

  1. לנשום עמוק (ולא להתעצבן יותר מדי): קודם כל, סבלנות. לפעמים איחורים קטנים קורים. אבל אם האיחור משמעותי או אין לכם שום אינפורמציה, הגיע הזמן לעבור לשלב הבא.
  2. לתעד הכל! זו עצה קריטית בכל עניין משפטי. שמרו אישורי הזמנה, קבלות, צילומי מסך של סטטוס המשלוח, כל התכתבות עם המוכר (מיילים, הודעות וואטסאפ, צ'אטים). כל פרט חשוב.
  3. לפנות למוכר (בכתב, כמובן): שלחו מייל או הודעה מסודרת למוכר. ציינו את פרטי ההזמנה, מועד האספקה שהובטח (אם היה), או מתי לדעתכם עבר ה"זמן הסביר". שאלו מתי בדיוק המוצר יסופק. נסחו את הפנייה בנימוס אך בתקיפות. שמרו עותק מהפנייה ומהתאריך בו נשלחה.
  4. לחכות לתגובה (ולתעד את זמן התגובה): אם המוכר מגיב ומציע פתרון (למשל, תאריך אספקה חדש), תשקלו אם זה מקובל עליכם. אם הוא לא מגיב תוך זמן סביר (והזמן הזה חשוב במיוחד אם אתם מכוונים לפיצוי המוכפל!), או שהתשובה לא מספקת, ממשיכים לשלב הבא.
  5. לשלוח מכתב דרישה רשמי: כאן אתם עולים מדרגה. במכתב הזה, שוב ציינו את פרטי ההזמנה והאיחור, והפעם ציינו במפורש את זכויותיכם על פי חוק הגנת הצרכן (או חוק המכר, תלוי במקרה). תדרשו את אספקת המוצר המיידית ו/או את הפיצוי הכספי המגיע לכם (ללא הוכחת נזק או עם הוכחת נזק, מה שרלוונטי). ציינו שאתם שומרים על זכותכם לבטל את העסקה אם המוצר לא יסופק מיד. את המכתב כדאי לשלוח בדואר רשום עם אישור מסירה, או במייל עם בקשת קריאה/אישור קבלה, כדי שתוכלו להוכיח ששלחתם אותו ומתי.
  6. לשקול ביטול עסקה: אם האיחור כבד ואתם כבר לא מעוניינים במוצר, אתם יכולים לבטל את העסקה כדין (בכפוף למתן הזדמנות נוספת סבירה למוכר לקיים, כפי שצוין קודם). במקרה כזה, המוכר חייב להחזיר לכם את מלוא הכסף ששילמתם, כולל דמי משלוח, ומהר! ביטול עסקה לא בהכרח שולל את הזכות לפיצוי על התקופה בה הייתם באיחור עד הביטול.
  7. לא לוותר: אם המוכר ממשיך להתעלם או מסרב לשלם פיצוי, השלב הבא הוא הגשת תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. זה הליך פשוט יחסית, לא דורש עורך דין (אם כי אפשר להתייעץ), ואפשר לתבוע בו סכומים לא מבוטלים (נכון להיום, עד כ-37,000 ש"ח). בתי המשפט לתביעות קטנות רואים בחומרה איחורים באספקה והתעלמות מפניות צרכנים.

כל שלב כזה, כשהוא מתועד היטב, מחזק את עמדתכם המשפטית ומגדיל את הסיכוי שלכם לקבל את מה שמגיע לכם.

שאלה קטנה, תשובה גדולה:

ש: האם חייבים לשלוח מכתב דרישה רשמי בדואר רשום?

ת: לא חובה בדואר רשום, אבל מומלץ בחום. המטרה היא להוכיח ששלחתם את הדרישה ומתי. מייל רגיל זה בסדר גמור, אבל אם המוכר יטען שלא קיבל, יהיה קשה יותר להוכיח. דואר רשום עם אישור מסירה הוא ההוכחה הטובה ביותר. גם מייל עם אישור קריאה או תשובה מהמוכר ("קיבלנו את פנייתך") יכולים להספיק.

מתי המוכר יכול לצאת מזה בלי לשלם? (הרשימה קצרה, אל דאגה)

כמו בכל כלל, גם כאן יש יוצאים מן הכלל. יש נסיבות בהן המוכר יכול לטעון שהאיחור לא באשמתו, ולכן הוא לא חייב בפיצוי (או לפחות לא בפיצוי ללא הוכחת נזק). המקרים הנפוצים ביותר הם:

  • כוח עליון (Force Majeure): אירועים בלתי צפויים ובלתי נשלטים, כמו מלחמה, אסון טבע, שביתה כללית ארצית (לא שביתה בחברה הספציפית של המוכר או חברת השילוח שלו), מגיפה עולמית (למשל, בימי הקורונה היו עיכובים מוצדקים לעיתים). הטענה לכוח עליון נבחנת בכובד ראש, ולא כל קושי לוגיסטי ייחשב ככזה.
  • מעשה או מחדל של הצרכן עצמו: למשל, הצרכן לא סיפק כתובת מלאה/נכונה, לא היה זמין לקבלת המשלוח במועד שנקבע איתו, או שינה את פרטי ההזמנה וגרם לאיחור.
  • איחור שנגרם עקב צד שלישי שהצרכן בחר: אם הצרכן התעקש לעבוד עם חברת שילוח מסוימת שהוא בחר (ולא החברה שבה המוכר עובד כרגיל), והאיחור נגרם באשמת אותה חברה – לפעמים זו יכולה להיות טענה של המוכר. אבל במרבית המקרים, כשהמוכר הוא זה שבוחר את חברת השילוח, הוא אחראי למחדליה מול הצרכן. "חברת השילוח אשמה" זו אחת הטענות הנפוצות ששומעים ממוכרים, והיא בדרך כלל לא פוטרת אותם מאחריות כלפיכם.

בכל מקרה, נטל ההוכחה שהאיחור מוצדק הוא על המוכר. הוא צריך להראות שנקט בכל האמצעים הסבירים למנוע את האיחור, ושהוא נגרם מסיבה שלא הייתה בשליטתו ושהוא לא יכול היה לצפות או למנוע.

שאלה קטנה, תשובה גדולה:

ש: המוכר אומר שהיה עומס בחברת השילוח בגלל חגים, ולכן היה עיכוב. האם זו סיבה מוצדקת?

ת: לרוב, לא. עומס בחברת שילוח בתקופות חגים הוא אירוע צפוי. מוכר סביר צריך לקחת בחשבון עומסים כאלה בתקופות שיא, ולהיערך בהתאם, או לפחות להודיע לצרכנים מראש על צפי לעיכובים אפשריים. זו לא טענה קלאסית ל"כוח עליון".

איחור באספקת רהיטים, מוצרי חשמל ודברים "כבדים": יש כללים מיוחדים?

כשמדובר במוצרים שדורשים התקנה או הרכבה בבית הלקוח (כמו רהיטים, מוצרי חשמל גדולים, מטבחים וכו'), יש לעיתים קרובות נספח נפרד לעסקה שמפרט את תנאי האספקה וההתקנה. חשוב לקרוא את הנספחים האלה היטב. עם זאת, גם במקרים אלה, חוק הגנת הצרכן עדיין חל. המוכר חייב לספק את המוצר ולהתקין אותו במועד המוסכם או תוך זמן סביר. איחור מצדיק דרישת פיצוי.

לגבי מוצרים שמיוצרים בהתאמה אישית, כמו מטבחים או רהיטים מיוחדים, זמן האספקה בדרך כלל ארוך יותר ומפורט בחוזה. במקרים כאלה, חשוב שהחוזה יציין מועד אספקה (משוער או קבוע), והאיחור יימדד ביחס אליו. גם כאן, איחור יכול להקים עילה לפיצוי.

טיפים אחרונים רגע לפני שיוצאים לדרך

  • אל תוותרו מהר: מוכרים רבים מקווים שהצרכן פשוט "ישחרר" ויוותר על הזכויות שלו. אל תהיו הצרכן הזה. דרישה אסרטיבית (אך מנומסת) ומתועדת היטב יכולה לעשות את העבודה.
  • תביעות קטנות זה לא מפחיד: אם הגעתם לשלב הזה, דעו שהליך התביעה הקטנה נועד להיות פשוט ונגיש לאזרח הממוצע. בתי המשפט לתביעות קטנות פוסקים לא מעט פיצויים לצרכנים על איחורים באספקה והתנהלות לא הולמת של מוכרים.
  • כמה כסף שווה עוגמת נפש? הפיצוי ללא הוכחת נזק נועד לפצות גם על עוגמת נפש, אבל לפעמים הנזק הנפשי (או הכספי) בפועל גבוה יותר. אם זה המקרה, תתייעצו האם שווה לתבוע גם את הנזק הספציפי שלכם (אפילו בתביעות קטנות, אם הסכום מתאים).
  • תיעוד, תיעוד, תיעוד: כן, חוזרים על זה שוב ושוב, כי זה באמת הדבר הכי חשוב. בלי תיעוד, קשה להוכיח את המקרה שלכם.

שאלה קטנה, תשובה גדולה:

ש: אם ביטלתי את העסקה בגלל האיחור, האם עדיין מגיע לי פיצוי?

ת: כן, בדרך כלל כן. ביטול העסקה מחזיר את המצב לקדמותו (אתם מחזירים את המוצר אם קיבלתם אותו באיחור, והמוכר מחזיר את הכסף). הזכות לפיצוי נובעת מהפרת החובה המקורית לספק במועד, והיא עומדת בפני עצמה במקביל לזכות לבטל. ניתן לתבוע פיצוי על עצם האיחור ועל הנזקים שנגרמו עד למועד הביטול (למשל, אם נאלצתם לשלם יותר עבור מוצר חלופי). הפיצוי ללא הוכחת נזק לפי חוק הגנת הצרכן גם הוא בדרך כלל רלוונטי גם אם בוטלה העסקה.

לסיכום: אל תתנו לאיחור להישאר רק כאב ראש!

איחור באספקת מוצר הוא אירוע מעצבן, נקודה. זה פוגע בתוכניות שלנו, גורם לנו לחכות, ומרגיש כמו זלזול בזמן ובכסף שלנו. אבל חשוב לזכור שאתם לא חסרי אונים במצב כזה.

החוק בישראל, במיוחד חוק הגנת הצרכן, נותן לכם כלים חזקים ויעילים להתמודדות. אתם זכאים לקבל את המוצר שהזמנתם במועד שסוכם או בזמן סביר. אם זה לא קורה, למוכר יש בעיה, ולכם יש זכות לדרוש פיצוי – לפעמים פיצוי משמעותי, גם בלי שתצטרכו להוכיח שנגרם לכם נזק ספציפי ומכומת.

התהליך הוא לא מסובך כמו שזה אולי נשמע. הוא דורש בעיקר סבלנות, תיעוד מסודר, ואסרטיביות נכונה מול המוכר. זכרו את הצעדים שפירטנו, תיעדו כל אינטראקציה, ואל תהססו לדרוש את מה שמגיע לכם על פי חוק.

המאבק על פיצוי על איחור באספקה הוא לא רק עניין של כסף, הוא עניין של עקרון. הוא מסר לעסקים שצריכים לעמוד בהתחייבויות שלהם לצרכנים, ולכבד את זמנם וכספם. אז בפעם הבאה שהחבילה מתעכבת, במקום רק להתעצבן, תחשבו… אולי מגיע לכם משהו על זה. וכן, כנראה שמגיע לכם!


0 Comments

כתיבת תגובה

Avatar placeholder

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *