האם מותר לרכל על הקולגה? מדריך הישרדות משפטי קליל לעולם העבודה המודרני.

אז, בואו נדבר על פיל בחדר (המשרד).

כן, כן.

זה שרואים בכל פינת קפה.

ליד המדפסת.

ובטח שבצ'אטים הפנימיים ש"אף אחד לא רואה".

רכילות.

אבל רגע, מה קורה כשהרכילות הזו עוברת את הגבול?

כשמילים הופכות לפצצות קטנות?

כשמה שנאמר יכול לגרום נזק אמיתי?

ברוכים הבאים לעולם של "לשון הרע" במקום העבודה.

זה נושא שנשמע אולי מפחיד, אבל האמת היא?

להכיר אותו זה הכוח הכי גדול שלכם.

זה כמו לקבל מפת אוצר סודית.

או מגן קסמים.

זה יגן עליכם.

זה יעזור לכם לנווט.

ואפילו יעזור לכם להבין מתי מישהו אחר אולי… פספס קצת את הכביש.

אחרי שתקראו את המאמר הזה, מבטיח לכם.

העולם המשפטי הזה שנראה מסובך יהפוך שקוף יותר.

יהיה לכם ביטחון.

תדעו מה מותר.

מה אסור.

ואיך לחיות בשלום (ובלי תביעות) עם הקולגות שלכם.

גם אם הם קצת… מוזרים לפעמים.

מוכנים לצלול פנימה?

קדימה!


מה זה בעצם "לשון הרע" כשמדברים על העבודה?

אז בואו נפשט רגע עניינים.

חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965.

שם המשחק.

הוא אומר בעצם דבר די פשוט:

אסור לפרסם משהו על מישהו.

ואם הפרסום הזה עלול לגרום לו נזק?

אתם בצרות.

איזה נזק?

החוק מפרט.

פגיעה בשם הטוב.

בוודאי.

להפוך אותו למטרה לבוז או שנאה.

גם כן.

לפגוע במשרתו, במשלח ידו, בעסקו.

אה-הא! פה בדיוק נכנס העולם המשרדי לתמונה.

ופגיעה בכבודו או ברגשותיו.

לגמרי רלוונטי.

אז בקיצור נמרץ?

אם אמרתם, כתבתם, רמזתם, או פרסמתם משהו.

במטרה או שלא במטרה.

שעלול לפגוע במישהו במקום העבודה.

ביחסי העבודה שלו.

ביכולת שלו להתקדם.

בשם הטוב שלו מול הבוס או מול הקולגות.

זה יכול להיות לשון הרע.

וכן.

גם אם אמרתם את זה רק לאדם אחד.

כן כן, גם לאותו קולגה סודי וקשוב.

פרסום לא חייב להיות בפומבי.

מספיק שהגעתם לאדם אחד מלבד הנפגע.

בום.

פרסום.

פשוט, לא?

טוב נו, לא תמיד.

בגלל זה אתם פה.


למה דווקא במשרד הכל מרגיש יותר… מורכב?

המשרד.

בית שני.

לפעמים גם ראשון.

מקום בו מבלים שעות ארוכות.

עם אנשים שלא בחרתם לגמרי.

הדינמיקה שונה.

יש היררכיה.

יש לחצים.

יש תחרות (בריאה! כמובן!).

ויש גם… מקום לחיכוכים.

ולכן, לשון הרע במקום העבודה מקבל טוויסט משלו.

3 סיבות טובות למה קשקשת משרד עשויה להיות מסוכנת יותר:

  1. הקהל שבוי: אתם עובדים יחד. שומעים זה על זה. דברים מתפשטים מהר. לפעמים מהר מדי. ושמועות רעות? הן כמו שריפה בשדה קוצים יבש.

  2. פגיעה מקצועית מיידית: אמירה שלילית על עובד יכולה לפגוע ישירות בקידום שלו, במוניטין המקצועי שלו מול לקוחות, מול הנהלה. זה לא רק עניין של כבוד, זה עניין של פרנסה.

  3. כוח השררה: כשהאמירה השלילית מגיעה ממישהו בדרג גבוה יותר? בוס? מנהל? המשקל שלה הרבה יותר גדול. ההשפעה על העובד הפשוט יכולה להיות הרסנית.

אז כן.

המשרד הוא קרקע פורייה.

גם לעבודה נהדרת.

וגם, לצערנו, לתקלות תקשורתיות עם פוטנציאל נזק.


איפה בדיוק מסתתרים המוקשים? 7 סוגי "פטפוט" שעלולים להפוך ללשון הרע:

בואו נהיה פרקטיים.

איפה צריך להיזהר במיוחד?

הנה כמה מצבים קלאסיים.

  • שיחות מסדרון ופינת קפה: המקום הכי נעים להעביר כמה רגעים. גם המקום הכי מסוכן. אמירה "קלה" על קולגה ("הוא עצלן", "היא לא מקצועית", "הוא בטח מרמה") שנאמרת לקולגה אחרת? בדיוק המקום בו מתחילות צרות.

  • מיילים פנימיים: אוי מיילים. הכל מתועד. כל מילה נשארת. מייל שמכיל ביקורת קשה, האשמה (גם אם אתם חושבים שהיא נכונה!), או שמועה על קולגה? זה כמו להשאיר זירת פשע עם טביעות אצבע.

  • קבוצות וואטסאפ / סלאק משרדיות: כל מה שנאמר שם נשאר שם. וכל מה שנאמר שם יכול להגיע לצד הנפגע במהירות שיא. "צחוקים" על חשבון קולגה, הפצת שמועות בקבוצה? מתכון לתביעה.

  • המלצות (או חוסר המלצות) על עובדים: נשאלתם על קולגה שעזב? על עובד שמחפש עבודה אחרת? אמירה שלילית שאינה מבוססת עובדות ועלולה לפגוע בסיכוייו למצוא עבודה אחרת? זה ממש לשון הרע. חשוב לדעת מה מותר ומה אסור להגיד בהקשר הזה (רמז: עובדות בלבד, ובזהירות!).

  • חוות דעת על עובדים (הערכות תקופתיות): רגע, גם הערכה פנימית יכולה להיות לשון הרע? אם ההערכה מכילה טענות שאינן מבוססות עובדתית, נאמרו בזדון, ועלולות לפגוע בעובד (למשל, למנוע קידום), אז כן. ההגנה פה קצת שונה, יש מה שנקרא "הגנת תום לב" בהקשרים כאלה, אבל היא לא אוטומטית.

  • פוסטים ברשתות חברתיות (גם מחוץ לשעות העבודה): חשבתם שטוויטר/פייסבוק/לינקדאין שלכם זה עולם נפרד? טעות. אם אתם מפרסמים שם משהו שניתן לקשר למקום העבודה או לקולגות שלכם, וזה לשון הרע, זה לשון הרע. גם אם זה "רק דעה". וכן, גם אם הפרופיל "פרטי".

  • פניות לצדדים שלישיים: דיבר לכם הקולגה הרענן על עובד אחר בפני לקוח? ספק? צד שלישי אחר? זה גם נחשב פרסום והוא עלול להיות לשון הרע.

נקודה חשובה:

הכוונה לא תמיד משנה.

גם אם התכוונתם ל"צחוק".

או "להזהיר".

התוצאה עלולה להיות פגיעה.

והחוק מסתכל על התוצאה הפוטנציאלית.


אוקיי, הבנתי. אז מה עושים כשזה קורה לי? (או חלילה… לי?)

קודם כל, לא להיכנס לפאניקה.

להבין את המצב.

יש שני צדדים למטבע.

הצד הנפגע.

והצד ה… פוגע (או מואשם).

אם אתם מרגישים שנפגעתם: 3 צעדים ראשונים

  1. תעדו הכל: תאריך, שעה, מי אמר, למי אמר, מה בדיוק נאמר (כמה שיותר מדויק), באיזה הקשר. אם זה במייל או וואטסאפ – שמרו את ההודעה המקורית. זה קריטי.

  2. דברו עם הגורמים המתאימים: לפעמים שיחה עם הגורם הרלוונטי (מנהל ישיר, משאבי אנוש) יכולה לפתור את העניין. תיאור המצב בצורה עניינית ומדויקת יכול להביא לטיפול פנימי. זה לא תמיד האופציה הנכונה או המספיקה, אבל שווה לשקול.

  3. התייעצו עם עורך דין: אם הפגיעה משמעותית, מתמשכת, או גורמת לכם נזק אמיתי (פוטרתם, הורדתם דרגה, פספסתם הזדמנות), כדאי מאוד לפנות לעורך דין מומחה בתחום. הוא ידע להעריך את הסיכויים ולהסביר את הדרך המשפטית (מכתב התראה, תביעה).

זכרו:

זמן זה פקטור.

יש מגבלות זמן להגשת תביעות לשון הרע.

אל תשבו על הגדר יותר מדי זמן.

אם אתם מואשמים בלשון הרע: 3 דברים שכדאי לעשות

  1. אל תגיבו בפזיזות: קיבלתם מכתב התראה? מישהו התעמת אתכם? אל תגיבו מיד בכעס או הודאה. קחו נשימה עמוקה.

  2. אספו פרטים: מה בדיוק נאמר? מתי? למי? האם יש לכם הוכחות לטענה שלכם? האם נאמרה בתום לב? באיזה הקשר?

  3. התייעצו עם עורך דין: כן, גם מהצד הזה. ישנן הגנות רבות בחוק לשון הרע. עורך דין יוכל להסביר לכם אותן ולגבש אסטרטגיית הגנה מתאימה. אולי היתה לכם "הגנת אמת דיברתי"? אולי "הגנת תום לב" כי האמירה נאמרה במסגרת תפקידכם ולצורך לגיטימי?

אל תנסו לטפל בזה לבד אם זה נראה רציני.

החוק הזה טריקי.

ומומחיות משפטית עושה הבדל עצום.


5 שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר (ואולי יצחיקו קצת):

אז עכשיו בואו נעבור על כמה תרחישים שכיחים.

כי החיים, ובטח שבמשרד, מורכבים יותר מהתיאוריה היבשה.

שאלה: אמרתי לקולגה בפינת הקפה ש"העבודה של ראובן בזמן האחרון על הפנים, הוא אף פעם לא עומד בלוחות זמנים". האם זה לשון הרע?

תשובה: יכול מאוד להיות! אם אמירה כזו נאמרה לאדם אחד או יותר (מלבד ראובן), והיא עלולה לפגוע בראובן (למשל, במוניטין המקצועי שלו, או בסיכוייו לקבל העלאה), זה פרסום לשון הרע. ההגנה היחידה שרלוונטית כאן היא "הגנת אמת דיברתי", כלומר שאתם יכולים להוכיח שראובן באמת לא עמד בלוחות זמנים באופן קבוע בזמן האחרון. וגם אז, עולה השאלה האם הפרסום היה "עניין ציבורי" או סתם רכילות מרושעת. בקיצור? מסוכן.

שאלה: המנהלת שלי כתבה במייל פנימי לצוות ש"שרה לא השלימה את המשימה בזמן וזה עיכב את כולנו". היא לא שקרנית, באמת התעכבתי. זה לשון הרע?

תשובה: כנראה שלא. אמירה עובדתית שנאמרת במסגרת תפקיד (מנהלת לצוות על ביצועי פרויקט) כחלק מהעבודה השוטפת, גם אם היא שלילית, בדרך כלל תהנה מ"הגנת תום לב". המנהלת כנראה פעלה בתום לב כשהיא מדווחת על מצב פרויקט לצוות. אם המנהלת היתה מוסיפה פרשנות מרושעת, לא עובדתית, או מפרסמת את זה לגורמים לא רלוונטיים (למשל, שלחה את המייל לכל החברה), אז אולי הסיפור היה שונה.

שאלה: כתבתי בצ'אט של עובדי המחלקה (שאינו רשמי, רק ל"צחוקים") ש"יוסי מהמחלקה ליד בחיים לא עובד, רק גולש בפייסבוק כל היום". זה לשון הרע?

תשובה: כן, בהחלט יכול להיות. גם צ'אט לא רשמי נחשב פרסום. האמירה "בחיים לא עובד" היא כנראה לא עובדתית (קשה להוכיח שמישהו *אף פעם* לא עובד), והיא עלולה לפגוע ביוסי, בוודאי במקום העבודה. העובדה שזה נאמר ב"צחוק" או בצ'אט לא רשמי לא מונעת את סיווגה כלשון הרע. מסוכן בריבוע.

שאלה: סיפרתי לחבר טוב (שהוא במקרה גם קולגה) שבזמנו הבוסית הקודמת שלי פיטרה אותי בגלל קיצוצים, למרות שהיא אמרה לאחרים שפוטרתי בגלל אי-התאמה. האם זה לשון הרע מצדי כלפיה?

תשובה: אם מה שסיפרת אמת, כלומר באמת פוטרת בגלל קיצוצים ולא בגלל אי-התאמה, ושיש לך הוכחה לזה (מכתב פיטורים שמציין קיצוצים, למשל), אז ייתכן שתהיה לך הגנת אמת דיברתי. אבל גם פה, השאלה למה סיפרת את זה ומה היתה המטרה. אם המטרה היתה רק להשמיץ את הבוסית, גם אמת יכולה לפעמים להיות בעייתית בהקשר מסוים. זה גבול דק.

שאלה: ראיתי קולגה מדביק לעצמו "מחלה" כדי לצאת מוקדם. סיפרתי על זה למנהל שלי. זה לשון הרע כלפי הקולגה?

תשובה: סביר להניח שלא, וזה בדיוק סוג המקרים שמכוסים ב"הגנת תום לב". אם האמירה נאמרה למנהל המוסמך לטפל בנושא, מתוך אמונה סבירה שהיא אמת (ראיתם את זה), ושיש לכם אינטרס לגיטימי לדווח (שמירה על סדר במקום העבודה, מניעת מרמה), אז כנראה שתהיה לכם הגנה טובה.

שאלה: כתבתי בפוסט בפייסבוק ש"בחברה שלי X יש אנשים שפשוט לא עובדים ומקבלים משכורת על חשבון אחרים". לא ציינתי שמות, רק את שם החברה (חברה גדולה עם מאות עובדים). האם זה לשון הרע?

תשובה: זו שאלה מעניינת. לשון הרע יכול להיות גם כלפי קבוצה, לא רק אדם ספציפי. כשהקבוצה גדולה מאוד ובלתי מוגדרת, הסיכוי שתביעה כזו תצליח הוא קטן יותר. עם זאת, אם הקבוצה קטנה יותר (למשל, "עובדי המחלקה הזו") או שניתן לזהות בקלות על מי מדובר למרות שלא ציינתם שם, אז בהחלט יכול להיות שכן. בנוסף, גם אמירה על חברה עצמה יכולה להיות לשון הרע (פגיעה בעסק). בקיצור? עדיף להימנע מאמירות גורפות כאלה על מקום העבודה בפייסבוק.

שאלה: קולגה שיתף אותי במשהו אישי (למשל, שהוא עובר גירושים קשים). האם מותר לי לספר את זה לקולגה אחרת שקרובה אליי?

תשובה: מבחינה משפטית טהורה של לשון הרע? סיפור כזה כשלעצמו על עובדה אישית אינו בהכרח בגדר "לשון הרע" לפי החוק, אלא אם כן הוא נאמר בצורה מבזה או מכפישה ("הוא מתגרש, איזה לוזר!"). אבל!

גם אם זה לא לשון הרע חוקי, זו פגיעה אנושה בפרטיות ובאמון. זה עלול ליצור אווירה רעילה במקום העבודה ולהביא לתלונות אחרות, ואולי אף לפיטורים על רקע פגיעה באמון או הפרת כללי התנהגות. ופשוט? זה לא יפה.


איך לשרוד את עולם המשרד בלי להסתבך? 4 טיפים מנצחים (וחשובים!)

אז אחרי שהבנו את כל הסכנות.

בואו נדבר על איך לחיות טוב.

ולא להסתבך.

בלי להפוך להיות רובוטים חסרי רגשות.

אבל עם קצת יותר מודעות.

והומור עצמי.

  • חשוב לפני שמדברים (או מקלידים): העיקר. רגע לפני שאתם מוציאים מילה מהפה (או שולחים מייל / הודעה), תעצרו שנייה. שאלו את עצמכם: האם האמירה הזו עלולה לפגוע במישהו? האם היא באמת נחוצה? האם היא עובדתית לחלוטין? אם יש ספק? אין ספק. שקט שווה זהב. במיוחד במשרד.

  • דברו על עבודה, לא על אנשים: התמקדו במשימות, בפרויקטים, ביעדים. זה מה שחשוב באמת. אם יש בעיה עם ביצועים של קולגה, הדרך הנכונה לטפל בה היא לא בפינת הקפה, אלא מול הקולגה עצמו (בזהירות ובכבוד!) או מול המנהל שלכם (שוב, ענייני ועל בסיס עובדות).

  • הימנעו משמועות כמו מאש: מישהו סיפר לכם משהו? נחמד. אל תהיו תחנת שידור. אל תפיצו הלאה דברים ששמעתם, בטח לא אם אין לכם מושג אם הם אמת או לא. שמועות הן הדלק של לשון הרע.

  • זכרו את ההקשר: יש הבדל בין אמירה עובדתית שנמסרת לגורם מוסמך במסגרת תפקיד (למשל, דיווח למנהל על בעיה בפרויקט) לבין קשקשת זדונית שמפיצים סתם כדי להשמיץ מישהו. ההקשר הוא המפתח להגנות רבות בחוק.

בסוף בסוף.

מקום עבודה נעים.

מקום שבו אנשים מכבדים זה את זה.

שם שמועות ורכילות מזיקה פשוט לא פורחות.

לא כי מפחדים מתביעה.

אלא כי יש תרבות ארגונית בריאה.

ולכולנו יש חלק ביצירת התרבות הזו.


אז מה לקחנו מפה היום? סיכום קצר ויעיל.

לשון הרע בעבודה זה עניין אמיתי.

עם פוטנציאל נזק משפטי ומקצועי.

זה לא רק פגיעה בכבוד.

זה פגיעה בפרנסה, במוניטין, בחיים.

אבל.

להיות מודעים לחוק.

להבין מה נחשב פרסום.

מה עלול להיחשב לשון הרע.

ומה ההגנות האפשריות.

זה נותן לכם כוח.

כוח לשמור על עצמכם.

כוח לשמור על קולגות שלכם.

וכוח ליצור סביבת עבודה טובה יותר.

זכרו:

מילים הן חזקות.

שתמשו בהן בחוכמה.

בכבוד.

ובעדינות.

והעולם המשפטי יחייך אליכם בחזרה.

בהצלחה!


0 Comments

כתיבת תגובה

Avatar placeholder

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *