כולנו מכירים את התחושה הזו. יושבים על כיסא הטיפולים אצל רופא השיניים. האור המסנוור, הריח המוכר, והאמונה המוחלטת שאנחנו בידיים טובות. כי תכלס, מי רוצה לחשוב שמשהו עלול להשתבש? הרי מדובר בשיניים שלנו! הכרטיס ביקור שלנו לעולם, הכלי שמאפשר לנו לאכול, לדבר, לחייך בביטחון (או לפחות לנסות).
אבל בואו נהיה כנים לרגע. מה קורה כשהאמון הזה מתנפץ לרסיסים? כשהטיפול שהיה אמור לשפר את המצב, רק מחמיר אותו? כשהכאב לא עובר, הנזק בלתי הפיך, והתחושה היא שמשהו פה פשוט… לא בסדר?
פתאום העולם הופך קצת פחות חייכני. הכיסא הרפואי הופך לזירת אירוע מטרידה, והמחשבות רצות. מה עושים עכשיו? למי פונים? ואיך לעזאזל מוכיחים שמה שקרה זה לא סתם "סיבוך נדיר" אלא משהו הרבה יותר עמוק ומטריד? אם השאלות האלה עוברות לכם בראש (או בפה, תלוי מה מצבכם), אתם בדיוק במקום הנכון. תתכוננו לצלול איתנו לעומק של נושא שמעטים מדברים עליו בגלוי, אבל הוא קריטי לחיוך (ולבריאות) שלכם.
הולכים לדבר על רשלנות רפואית בשיניים, ולמה עורך הדין המתאים בתחום הזה הוא לא פחות מאשר הקוסם שיכול להחזיר לכם גם את החיוך וגם את השקט הנפשי.
לא רק כאב ראש (או שן): מה זו רשלנות רפואית בשיניים בכלל?
בואו נתחיל בבסיס. לא כל טיפול שלא הצליח הוא רשלנות רפואית. גם ברפואת שיניים, כמו בכל תחום ברפואה, יש סיכונים וסיבוכים אפשריים, גם כשהכל נעשה כשורה ועל פי הספר. הרי הגוף שלנו הוא לא מכונה מושלמת, ולפעמים יש תגובות בלתי צפויות.
אז מתי זה עובר את הגבול והופך לרשלנות? כשהטיפול לא נעשה על פי "הסטנדרט המקובל" או "פרקטיקה רפואית מקובלת". במילים פשוטות, כשרופא השיניים (או השיננית, הסייעת, או כל איש צוות אחר במרפאה) סטה באופן מהותי מהדרך שבה רופא שיניים סביר ומיומן היה נוהג באותן נסיבות. הסטייה הזו, היא שגרמה לנזק.
זה לא רק עניין של טעות קטנה. זה עניין של האם הטעות הזו הייתה נמנעת לו הרופא היה נוהג בזהירות סבירה ומקצועית.
כאן בדיוק נכנסת המורכבות. כי איך מוכיחים מהו ה"סטנדרט המקובל"? ואיך מוכיחים שהסטייה הזו היא שגרמה דווקא לנזק הספציפי שנגרם לכם? ברוכים הבאים לעולם של חוות דעת רפואיות, תיעודים (או היעדרם…) וקרבות משפטיים על כל פרט קטן.
7 דברים שיכולים להשתבש ולהפוך לתיק רשלנות (ויש עוד…)
הרשימה ארוכה, לצערי. אבל יש כמה מקרים קלאסיים שחוזרים על עצמם. אם משהו מהבאים נשמע לכם מוכר, כדאי לשקול ברצינות בדיקה מעמיקה.
-
עקירות שהסתבכו קשות: לא רק כאב קל אחרי העקירה. אנחנו מדברים על פגיעה עצבית בלתי הפיכה שגורמת לחוסר תחושה קבוע בלשון, שפה, או לחי. או זיהום חריף שפושט מעבר לאזור העקירה.
-
טיפולי שורש כושלים או שגרמו לנזק: כשהמכשירים נשברים בתוך התעלה, כשהזיהום לא מנוקה כמו שצריך, או כשהטיפול חורג מקצה השורש ופוגע ברקמות שמסביב. התוצאה? כאב כרוני, אובדן שן, צורך בטיפולים מורכבים ויקרים יותר.
-
שתלים דנטליים שנכשלו בגלל רשלנות בתכנון או בביצוע: שתל שהושתל בזווית לא נכונה, פגע בעצב, לא נקלט בגלל טעות של הרופא (לא בגלל בעיה רפואית אצל המטופל), או שתוכנן ללא התייחסות למצב העצם הקיים. שתלים הם עסק יקר ומורכב, וכשזה נכשל בגלל טעות אנוש – זה כואב, בכיס ובפה.
-
איחור באבחון או אבחון שגוי: במיוחד כשמדובר במחלות חניכיים קשות, נגעים טרום סרטניים או סרטניים בחלל הפה. אם רופא השיניים פספס אבחנה קריטית שהייתה יכולה להתגלות בשלב מוקדם יותר, והאיחור גרם לנזק משמעותי או התפשטות המחלה – זו בהחלט יכולה להיות רשלנות.
-
פגיעה בעצבים במהלך טיפולים שונים: לא רק בעקירות. זה יכול לקרות בטיפולי שורש, בהרכבת כתרים, ואפילו בניתוחים כירורגיים בחלל הפה. פגיעה כזו יכולה לגרום לכאב כרוני, חוסר תחושה, או שינויים בתחושה שפוגעים באיכות החיים.
-
טיפולים אורתודונטיים (יישור שיניים) שגרמו לנזק: הזזת שיניים מהירה מדי, הפעלת כוח מופרז, תכנון לקוי של התוכנית הטיפולית – כל אלה יכולים להוביל לספיגת שורשים, פגיעה בעצם התומכת ואף אובדן שיניים.
-
היעדר הסכמה מדעת: אולי לא נזק קליני ישיר, אבל קריטי. אם הרופא לא הסביר לכם כראוי על הסיכונים והסיבוכים האפשריים של הטיפול (כולל האלטרנטיבות!), ולא קיבל את הסכמתכם המפורשת *אחרי שהבנתם הכל*, ואכן התממש סיכון סביר שהיה צריך להסביר עליו – זו גם יכולה להיות עילה לתביעה, גם אם הטיפול עצמו בוצע טכנית נכון.
זו, כאמור, רשימה חלקית. כל מקרה לגופו, ולכן חשוב כל כך לבדוק לעומק.
חושדים שמשהו מסריח (תרתי משמע?) הצעדים הראשונים שלכם בעולם האמיתי
אז הבטן מתהפכת, השיניים כואבות (או חסרות תחושה), ואתם מרגישים שמשהו פה לא תקין. מה הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות? לא לרוץ ישר לעורך דין. עדיין לא.
שלב 1: לקבל חוות דעת שנייה. גשו לרופא שיניים אחר, מומחה בתחום הרלוונטי (אנדודונט אם זה שורש, כירורג פה ולסת אם זה שתל או עקירה, וכו'). תציגו לו את המצב, את ההיסטוריה, ותראו לו את כל הצילומים שיש לכם (ודאו שיש לכם העתק מכל הצילומים והמסמכים מהטיפול המקורי!). חוות דעת שנייה כנה ומקצועית היא קריטית. אם גם הרופא השני מזהה בעיה מהותית בטיפול שקיבלתם – זה כבר דגל אדום חזק.
שלב 2: לאסוף את כל התיעוד הרפואי. כל מסמך, כל צילום (כולל פנורמי, סטטוסים, סי.טי.), כל סיכום טיפול, כל מכתב – הכל רלוונטי. בקשו העתק מלא ממרפאת השיניים המטפלת. הם מחויבים לתת לכם את זה. אם מסרבים, זה כשלעצמו בעייתי.
שלב 3: לתעד את הנזק. צלמו את מצב הפה הנוכחי (כן, גם אם זה לא נעים). רשמו יומן של כאב, הגבלות, קשיים באכילה או דיבור. כל פרט רלוונטי. מתי הכאב התחיל? מתי הפסקתם לאכול כמו שצריך? האם יש קושי בדיבור? שינוי במראה? הכל חשוב.
שלב 4: עכשיו, ורק עכשיו, פונים לעורך דין. אבל לא סתם עורך דין. עורך דין שמתמחה ספציפית ברשלנות רפואית, ורצוי כזה שיש לו ניסיון גם עם תיקי שיניים. כי זה עולם משפטי ורפואי עם ניואנסים משלו.
למה עורך דין מומחה הוא לא מותרות, הוא חובה?
אוקיי, אולי אתם חושבים שתוכלו "לדבר" עם הרופא, או מקסימום לשלוח לו מכתב בעצמכם. תשכחו מזה. ברגע שמדובר ברשלנות רפואית, זה קרב משפטי ורפואי מורכב. הצד השני (הרופא, המרפאה, וחברת הביטוח שלהם) לא ישב בחיבוק ידיים ויודה בטעות. הם ייגנו על עצמם בחירוף נפש.
עורך דין רשלנות רפואית שיניים הוא לא רק מישהו שמכיר את החוק. הוא חייב לדעת לתרגם את השפה הרפואית המורכבת לשפה משפטית ברורה, להבין את הפרוצדורות הדנטליות השונות, לדעת לאתר את נקודות הכשל הפוטנציאליות בטיפול, ולשכנע מומחים רפואיים אחרים לתמוך בטענות שלכם.
בלשים עם סטטוסקופ (דמיוני) – חקירת המקרה המשפטית
התפקיד הראשון של עורך הדין הוא בעצם לגלם את דמות הבלש. הוא יקבל מכם את כל החומר שאספתם, ישיג בעצמו חומרים נוספים אם צריך, וילמד את המקרה לעומק. הוא ינתח את התיעוד הרפואי, יבדוק את ההיסטוריה שלכם, וינסה להבין בדיוק מה קרה, מתי, ואיך.
זה שלב קריטי שבו מגבשים את הבסיס המשפטי לתביעה. האם הייתה סטייה מהסטנדרט? האם הסטייה הזו גרמה לנזק? האם יש קשר סיבתי ברור בין השניים? אלה שאלות שעורך הדין חייב לפצח.
המומחים הם המפתח: לדבר בשפה הרפואית (ולשכנע)
ברוב המוחלט של המקרים, תביעת רשלנות רפואית דורשת חוות דעת של מומחה רפואי – רופא שיניים מומחה בתחום הרלוונטי – שתומכת בטענות שלכם. המומחה הזה צריך לבחון את התיעוד, לבדוק אתכם, ולקבוע האם אכן הייתה סטייה מהסטנדרט המקובל והאם היא גרמה לנזק. עורך הדין צריך לדעת לעבוד עם מומחים כאלה, להסביר להם את הצד המשפטי, ולגרום להם לספק חוות דעת ברורה, מקצועית ומשכנעת.
זה לא פשוט למצוא מומחה שמוכן "להעיד" נגד קולגה (גם אם בעקיפין, בחוות דעת). ניסיון וקשרים בתחום הרפואי-משפטי הם פה בעלי ערך עצום.
הקרב על הפיצוי: להחזיר לכם את מה שנלקח
רשלנות רפואית בשיניים יכולה לגרום לנזקים אדירים – לא רק פיזיים וכספיים מיידיים (עלויות תיקון, טיפולים עתידיים), אלא גם לכאב וסבל משמעותיים, פגיעה אסתטית, קשיים תפקודיים, ואפילו נזק נפשי. עורך הדין צריך להעריך את כל סוגי הנזקים הללו ולכמת אותם לכדי סכום פיצוי הגיוני וצודק.
הערכת הנזק היא עניין מורכב שכולל הערכה של עלויות טיפולים עתידיים (למשל, צורך בהשתלות נוספות, טיפולים משקמים), הפסדי שכר אם היו, וכמובן, הערכה של כאב וסבל שנגרמו. עורך הדין ינהל משא ומתן עם הצד השני (חברת הביטוח של הרופא/מרפאה) כדי להגיע להסדר פיצוי. אם המשא ומתן לא מצליח, הוא ייצג אתכם בבית המשפט.
המסע המשפטי: מה צפוי בדרך?
הגשת תביעה ברשלנות רפואית היא לא ספרינט, אלא מרתון. זה תהליך שיכול לקחת זמן, ולכן צריך סבלנות. אחרי שעורך הדין אסף חומר, גיבש חוות דעת מומחה והגיש את התביעה, הצד השני יגיש כתב הגנה.
לאחר מכן, יהיה שלב של "גילוי מסמכים" בו שני הצדדים מחליפים את כל החומרים הרלוונטיים שיש להם. יכול להיות גם שלב של "שאלונים" בו עורך הדין שלכם ישאל את הצד השני שאלות ספציפיות לגבי הטיפול, ולהיפך. לעיתים, יהיה צורך ב"חקירות" בהן כל צד חוקר את הצד השני ואת המומחים שלו מחוץ לכותלי בית המשפט.
במהלך כל התהליך הזה, לרוב נעשים ניסיונות להגיע לפשרה. בתי המשפט גם מעודדים זאת. אם פשרה לא מושגת, התיק הולך למשפט, בו מעידים עדים (אתם, הרופא, המומחים) ושני הצדדים מציגים את טענותיהם בפני השופט.
שוב, התפקיד של עורך הדין הוא ללוות אתכם בכל השלבים הללו, להסביר לכם מה קורה, להכין אתכם, ולייצג את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר.
איך בוחרים את מי שיחזיר לכם את החיוך (ואת הכסף)?
לא כל עורך דין הוא המתאים ביותר לתיק רשלנות רפואית בשיניים. זו נישה שדורשת ידע וניסיון ספציפיים. הנה כמה טיפים לבחירה מושכלת:
1. ניסיון, ניסיון, ניסיון! (במיוחד בשיניים)
חפשו עורך דין או משרד עורכי דין שיש להם היסטוריה מוכחת של טיפול בתיקי רשלנות רפואית, ובפרט כאלה הקשורים לשיניים. שאלו אותם על תיקים דומים בהם טיפלו, על הצלחותיהם, ועל הקשרים שלהם עם מומחים רפואיים רלוונטיים. תיק רשלנות שיניים דורש הבנה הן ברפואה והן במשפט.
2. כימיה ותקשורת: האם אתם מרגישים בנוח?
אתם עומדים לעבור תהליך שיכול להיות ארוך ולחוץ. חשוב שתבחרו עורך דין שאתם מרגישים איתו בנוח, שמקשיב לכם, שעונה על שאלותיכם בסבלנות ובבהירות (ולא מדבר ב"משפטית" בלבד), ושאתם מרגישים שאתם יכולים לסמוך עליו. הפגישה הראשונה היא הזדמנות מצוינת לבדוק את זה.
3. שקיפות לגבי שכר הטרחה
ברוב תיקי רשלנות רפואית, עורכי הדין עובדים על בסיס "שכר טרחה על בסיס הצלחה" (קונטינג'נסי). כלומר, הם יקחו אחוז מסוים מהפיצוי שתקבלו, ורק אם תקבלו פיצוי. ודאו שאתם מבינים בדיוק מהו האחוז הזה, מה קורה אם לא משיגים פיצוי, ומי מכסה הוצאות נוספות כמו חוות דעת מומחים ואגרות בית משפט (לרוב זה מנוכה גם כן מהפיצוי, אם יש כזה).
חשוב שכל ההסכמות יהיו בכתב וברורות לחלוטין.
שאלות בוערות ותשובות צוננות (כי הבנו שהנושא קצת מעלה לכם את החום)
אספנו כמה שאלות נפוצות שאנשים שואלים כשהם מתמודדים עם רשלנות רפואית בשיניים. הנה התשובות (הכלליות, זכרו שכל מקרה לגופו!):
שאלה: כמה זמן יש לי להגיש תביעה? יש מגבלת זמן?
תשובה: כן, יש. בישראל, תקופת ההתיישנות בתביעות רשלנות רפואית היא לרוב 7 שנים מיום האירוע. עם זאת, יש חריגים מורכבים, במיוחד כשמדובר בנזק שהתגלה רק מאוחר יותר. לכן, אסור להתמהמה! ככל שתפנו מוקדם יותר לעורך דין, כך הסיכויים שלכם טובים יותר.
שאלה: כמה פיצוי אפשר לקבל בתיק כזה?
תשובה: אין לזה תשובה אחת. זה תלוי בחומרת הנזק, בהשפעתו על איכות החיים, בעלויות הטיפול העתידי, בהפסדי שכר (אם היו) ובגורמים רבים נוספים. סכומי הפיצוי יכולים לנוע מאלפי שקלים בודדים ועד מאות אלפי שקלים ויותר במקרים חמורים.
שאלה: האם אני יכול פשוט לדבר עם רופא השיניים ולהגיע איתו להסדר?
תשובה: אתם תמיד יכולים לנסות, אבל כפי שציינו, ברגע שיש חשד לרשלנות משמעותית, הרופא יעביר את הטיפול לחברת הביטוח שלו, וכל תקשורת תעבור דרך עורכי דינם. במקרים כאלה, ניהול משא ומתן ללא ייצוג משפטי מצידכם הוא בדרך כלל חסר סיכוי ועלול אף לפגוע בכם.
שאלה: מה יקרה לרישיון של רופא השיניים אם אתבע אותו?
תשובה: תביעה אזרחית בגין רשלנות רפואית לרוב אינה משפיעה ישירות על רישיון הרופא. ענייני רישיון מטופלים מול משרד הבריאות בהליכים נפרדים לחלוטין. המטרה של התביעה האזרחית היא לקבל פיצוי עבור הנזק שנגרם לכם, לא להעניש את הרופא בהכרח.
שאלה: זה לא יפגע לי בסיכויים למצוא רופא שיניים אחר אחר כך?
תשובה: התשובה הקצרה היא לא. הרופאים מבינים שתביעות רשלנות קיימות והן חלק מהמציאות. ההיסטוריה הרפואית שלכם (כולל תביעות קודמות) היא חסויה. רופא שיניים מקצועי יטפל בכם על בסיס הצורך הרפואי, ללא קשר להיסטוריה המשפטית שלכם.
שאלה: כמה זמן לוקח תיק רשלנות רפואית בשיניים?
תשובה: זה משתנה מאוד. תיקים שמסתיימים בפשרה מוקדמת יכולים לקחת מספר חודשים עד שנה. תיקים שמגיעים למשפט יכולים לקחת מספר שנים (3-5 שנים ויותר). זה תלוי במורכבות התיק, בעומס בבתי המשפט, ובאסטרטגיה של שני הצדדים.
שאלה: האם אני חייב לשלם מראש על חוות דעת מומחה?
תשובה: לעיתים קרובות, ההוצאה הראשונית על חוות דעת מומחה יכולה להיות משמעותית. משרדי עורכי דין רבים שעובדים על בסיס הצלחה יכסו את ההוצאה הזו מראש, ויקזזו אותה (בתוספת ריבית והצמדה לעיתים) מתוך הפיצוי שתקבלו, אם תקבלו. ודאו שנקודה זו ברורה בהסכם שכר הטרחה.
בשורה התחתונה: אל תישארו עם כאב (ולא רק בפה)
להתמודד עם נזק שנגרם כתוצאה מטיפול שיניים כושל זה מצב קשה. זה כרוך בכאב פיזי, דאגה, הוצאות כספיות לא צפויות, ולעיתים קרובות גם אובדן אמון במערכת הרפואית.
הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שאתם לא לבד. יש לכם זכויות, ויש דרך לקבל עזרה. עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית בשיניים הוא לא סתם איש מקצוע, הוא השותף שלכם במסע להחזרת השקט הנפשי, קבלת הפיצוי שמגיע לכם, ולעיתים, פשוט להחזיר לעצמכם את היכולת לחייך. תהליך משפטי יכול להיות מאתגר, אבל עם הליווי הנכון, הוא הופך אפשרי.
אז אם אתם חושדים שמשהו השתבש, אל תהססו. אספו מידע, קבלו חוות דעת נוספת, ופנו לייעוץ משפטי. זה הצעד הראשון והחשוב ביותר בדרך להחזיר לעצמכם את השליטה על המצב ולהבטיח שגם החיוך שלכם יחזור להיות רחב ובטוח כמו פעם.
0 Comments