עבירת תנועה לחייל: זה לא מה שחשבתם (ולא מה שהסמל חושב)

אתם בטח מכירים את הסיטואציה. חוזרים הביתה לסוף שבוע, הראש כבר בריצה לבסיס, ואז זה קורה.

פלאש.

או שוטר סיור בצד הדרך.

דו"ח תנועה.

עכשיו, אם אתם אזרחים, זה עניין מעצבן, אולי יקר, עם נקודות ואולי שלילה.

מעצבן, זה בטוח.

אבל כשאתם לובשים מדים, הסיפור יכול להתפתח לכיוונים שמעטים מחוץ לצבא מבינים.

פתאום דו"ח תנועה פשוט יכול להפוך לכאב ראש משפטי כפול.

לא רק מול בית משפט לתעבורה אזרחי.

אלא גם מול… ובכן, המערכת הצבאית.

בואו נדבר על זה רגע.

כי הסיפור של חייל ועבירת תנועה הוא שונה.

הרבה יותר מורכב.

יש פה שכבות על גבי שכבות של חוקים, תקנות, ובעיקר – השלכות.

השלכות שיכולות לזלוג מעבר לרישיון הנהיגה ולכיס, ולהגיע עד לכומתה, לדרגות, ואפילו לתפקיד.

אז לפני שאתם זורקים את הדו"ח למגירה או ממהרים לשלם, כדאי להבין.

לעומק.

כי יש פה עולם שלם של דיני תעבורה צבאיים ואזרחיים שמתנגשים, מתמזגים, ולפעמים – סתם מסבכים את החיים.

אנחנו הולכים לצלול בדיוק לנקודות האלה.

למה חייל שמקבל דו"ח תנועה צריך לחשוב פעמיים (ושלוש וארבע)?

מה ההבדלים המהותיים בין תיק תעבורה אזרחי לצבאי כשמדובר בחייל?

ואולי הכי חשוב – מה עושים כשזה קורה, ואיך אפשר למזער את הנזק?

אז קחו נשימה.

ואל תחסכו עליכם.

במיוחד לא כשזה נוגע לעתיד שלכם במדים ואזרחות.

כשהמדים פוגשים את הכביש: למה חייל זה לא סתם נהג?

בואו נודה על האמת.

חיילים מבלים לא מעט זמן על הכביש.

בין הבסיס לבית, בין בסיס לבסיס, לפעמים ברכב צבאי, לפעמים בפרטי.

ואיפה שיש כביש ותנועה, יש גם סיכוי לעבירות תנועה.

ההבדל הגדול?

חייל, מעצם מעמדו, כפוף לשתי מערכות חוק.

האחת – האזרחית, שחלה על כל אזרח.

השנייה – הצבאית, שחלה עליו כחייל.

זה אומר שעבירת תנועה יכולה להתחיל כאירוע אזרחי טהור, אבל לקבל תפנית צבאית.

מה משפיע?

המון פרמטרים.

איפה ואיך זה קורה? גבולות הגזרה המשפטיים

השאלה הראשונה שכל חייל שקיבל דו"ח צריך לשאול את עצמו היא:

היכן קרתה העבירה?

על אדמת בסיס צבאי? בשטח אזרחי?

האם נהגתי ברכב צבאי או פרטי?

האם הייתי בתפקיד או בחופשה?

האם לבשתי מדים?

כל אלה לא רק שאלות תמימות.

הן קריטיות לקביעת סמכות השיפוט.

יש מצבים שעבירת תנועה תישפט רק בבית משפט אזרחי.

יש מצבים שרק בבית דין צבאי.

ויש מצבים – והם לא מעטים – שבהם יש סמכות מקבילה.

סמכות מקבילה? כן.

זו הנקודה שבה התסבוכת מתחילה באמת.

כשהתביעה הצבאית והתביעה האזרחית יכולות, תיאורטית, לנהל הליכים על אותה עבירה.

אבל רגע, לא מדובר בכפל ענישה, תירגעו.

מדובר בשאלה איזו מערכת "תיקח" את התיק לטיפולה.

זו החלטה אסטרטגית, ולפעמים אפשר ואף כדאי להשפיע עליה.

הרכב צבאי? פרטי? אזרחי? הכל משנה!

נהגתם על נט"ר והתפרעתם קצת (חלילה!) בכביש 6?

או נהגתם ברכב הפרטי שלכם בדרך לבסיס, ובדיוק במחסום לפני הבסיס קיבלתם דו"ח על שימוש בטלפון?

התרחישים האלה נשמעים דומים.

הם ממש לא.

  • רכב צבאי: עבירה ברכב צבאי, לרוב, תידון בסמכות צבאית, גם אם התרחשה מחוץ לבסיס. אלא אם כן מדובר בעבירה קלה במיוחד.
  • רכב פרטי/אזרחי: כאן העניינים מתחילים להתערבב. אם העבירה קרתה בזמן שהות אזרחית, בחופשה, ברכב פרטי – לרוב הסמכות תהיה אזרחית. אבל אם העבירה קרתה בדרך לבסיס/מבסיס, או בזמן תפקיד (גם ברכב פרטי), או אם היא חמורה מספיק – הצבא עלול להחליט שהוא רוצה לטפל בה.

ומה קורה אם נהגתם ברכב אזרחי פרטי, אבל הייתם במדים?

גם זה פרט רלוונטי.

היותכם במדים יכולה, במקרים מסוימים, להקנות סמכות שיפוט לצבא.

מורכב, אה?

בדיוק בגלל זה אי אפשר לגשת לזה כמו דו"ח תנועה "רגיל".

זה לא רק דו"ח: 5 דברים שרק חייל מפסיד בעבירת תנועה

אזרח מקבל דו"ח? ישלם, יקבל נקודות, אולי שלילה.

מעצבן, כבר אמרנו.

חייל מקבל דו"ח (ובעיקר אם התיק מגיע לטיפול צבאי או משפיע על הרישום הצבאי)?

הסיפור שונה לחלוטין.

ההשלכות יכולות להיות דרמטיות הרבה יותר.

הנה כמה דברים ספציפיים שרק חייל יכול "לזכות" בהם כתוצאה מעבירת תנועה:

  1. רישום פלילי צבאי: בית דין צבאי יכול להרשיע את החייל בעבירת תנועה, ורישום זה נשאר ברישום הפלילי הצבאי. בניגוד לעבירות תנועה קלות באזרחות שלרוב לא מותירות רישום כזה, בצבא זה בהחלט אפשרי ואף שכיח בעבירות מסוימות.
  2. פגיעה בקידום ובתפקיד: קצין בדרגת סרן שקיבל דו"ח על שימוש בטלפון בנהיגה? אולי לא ישפיע דרמטית. קצין בדרגת סגן אלוף או אלוף משנה שנאשם בתאונת דרכים עם נפגעים או בנהיגה בשכרות? זה כבר סיפור אחר לגמרי. עבירות תנועה, במיוחד החמורות יותר, יכולות לעצור קידום, למנוע קבלת תפקידים, ואף להוביל להדחה מתפקיד.
  3. פגיעה בטחון מסווג: נשמע רחוק? תחשבו שוב. תפקידים מסווגים בצבא דורשים עבר נקי ויכולת עמידה במבחני אמינות. עבירות תנועה חמורות, במיוחד אם הן כוללות מרכיב של חוסר אחריות קיצוני או עבר חוזר של עבירות, עלולות לפגוע בקבלת או שמירת סיווג ביטחוני.
  4. ענישה משמעתית או פלילית כפולה (כמעט): כאן המקום להסביר שהחוק הישראלי אוסר כפל ענישה על אותה עבירה בדיוק. אבל! אם העבירה בוצעה ברכב צבאי או בתפקיד, בנוסף לענישה בבית משפט אזרחי (על העבירה עצמה), הצבא יכול לנקוט בהליכים משמעתיים או פליליים בגין הפרת פקודה צבאית (נהיגה לא בטוחה, שימוש ברכב צבאי בניגוד לפקודות וכו'). זה לא *בדיוק* ענישה כפולה על *אותה* עבירה, אבל זה בהחלט שתי מערכות שונות שמטילות סנקציות על אותו אירוע.
  5. השלכות כלכליות וארגוניות ייחודיות: נזק שנגרם לרכב צבאי כתוצאה מתאונה שבה החייל אשם? זה לא רק חברת ביטוח פרטית. הצבא יכול לתבוע את החייל על הנזק, או לקזז לו כספים. גם אובדן ימי שירות כתוצאה משלילת רישיון (אזרחית או צבאית) יכול להשפיע.

בקיצור,

זה לא רק קנס.

זה עלול להיות הרבה יותר מזה.

וזו הסיבה שאי אפשר פשוט "לגלגל את זה".

חשוב להבין את התמונה המלאה ואת הסיכונים הספציפיים לחייל.

שאלות נפוצות שאסור לחייל לפספס:

שאלה: קיבלתי דו"ח אזרחי בזמן חופשה, ברכב פרטי. הצבא יידע מזה?

תשובה: ברוב המקרים של עבירות קלות שנדונות בבית משפט לתעבורה אזרחי בלבד, הצבא לא יקבל על כך הודעה אוטומטית.

שאלה: ומה אם קיבלתי שלילה אזרחית? אני יכול להמשיך לנהוג ברכב צבאי?

תשובה: ממש לא! שלילה אזרחית גוררת כמעט תמיד שלילה אוטומטית של היתר הנהיגה הצבאי. נהיגה ברכב צבאי בזמן שלילה (אזרחית או צבאית) היא עבירה חמורה במיוחד.

שאלה: האם הצבא יכול לקחת לי את הרישיון האזרחי?

תשובה: לבית דין צבאי יש סמכות לפסול רישיון נהיגה צבאי ואף אזרחי, בדיוק כמו בית משפט לתעבורה אזרחי.

שאלה: האם אני חייב לדווח למפקד על כל דו"ח תנועה שאני מקבל?

תשובה: פקודות הצבא קובעות באילו מקרים חייל חייב לדווח על הליכים משפטיים נגדו, כולל עבירות תנועה מסוימות. אי דיווח יכול להיות עבירה משמעתית בפני עצמה.

שאלה: מה ההבדל בין משפט אזרחי בגין עבירת תנועה למשפט צבאי?

תשובה: בבית משפט אזרחי תעמוד מול התביעה המשטרתית. בבית דין צבאי תעמוד מול התביעה הצבאית. הפרוצדורות יכולות להיות שונות, הראיות המותרות, ובעיקר – טווח הענישה וההשלכות הצבאיות הנוספות שציינו קודם.

המסלול המהיר (לכלא?) או הדרך העוקפה? איך מתנהל התיק?

אז הבנו שהמצב מורכב.

מה קורה בפועל מרגע קבלת הדו"ח ועד ל"פסק דין"?

המסלול תלוי בסמכות השיפוט.

בבית משפט אזרחי? תעבורה?

אם התיק נשאר בסמכות אזרחית בלבד (למשל, דו"ח קל בזמן חופשה ברכב פרטי):

ההליך דומה לכל אזרח אחר.

אתם יכולים לשלם את הדו"ח (כמו הודאת אשמה), או לבקש להישפט.

אם בחרתם להישפט, תתנהל משפט בבית משפט לתעבורה אזרחי.

שם תצטרכו להתמודד מול התביעה המשטרתית.

חשוב לדעת:

גם אם התיק אזרחי טהור לכאורה,

הרשעה בעבירות תנועה מסוימות עדיין יכולה להשפיע על הרישום הפלילי האזרחי.

ועלולות להיות לכך השלכות עתידיות באזרחות (למשל, קבלה למקומות עבודה מסוימים).

ולא לשכוח – שלילה אזרחית תשפיע כמעט תמיד גם על היתר הנהיגה הצבאי.

בבית דין צבאי?

אם הצבא מחליט לטפל בתיק (למשל, עבירה ברכב צבאי, או עבירה חמורה שקרתה בתפקיד/עם מדים):

התהליך שונה.

התיק יעבור לידי התביעה הצבאית.

היא תחליט אם להגיש כתב אישום לבית דין צבאי.

אם הוגש כתב אישום, יתנהל משפט פלילי צבאי לכל דבר ועניין.

זה לא משפט תעבורה אזרחי.

השופטים הם שופטים צבאיים, התובע צבאי, הסנגור יכול להיות סנגור צבאי או עורך דין אזרחי פרטי.

והענישה יכולה לכלול, בנוסף לענישה המקובלת בתעבורה (קנס, פסילה, מאסר על תנאי/בפועל), גם ענישה צבאית ייחודית כמו ריתוק, מחבוש, הורדה בדרגה, פיטורים מהשירות (לקצינים/נגדים).

הסמכות להטיל ענישה כזו קיימת רק בבית דין צבאי.

זו דרגת חומרה אחרת לגמרי.

העברה בין ערכאות – מיתוס או מציאות?

כן, זה קורה.

במקרים של סמכות מקבילה, יש לעיתים אפשרות (ולעיתים רצון) של המערכות להעביר את התיק לטיפול הערכאה השנייה.

למשל, עבירה חמורה של חייל בתפקיד ברכב פרטי בשטח אזרחי.

יש סמכות אזרחית ויש סמכות צבאית.

במצב כזה, התביעה הצבאית יכולה לבקש שהתיק יעבור אליה, או להשאיר אותו לטיפול אזרחי.

ולהיפך.

ההחלטה הזו לא אוטומטית.

היא תלויה בהרבה שיקולים.

חומרת העבירה, נסיבות המקרה, עברו של החייל, רצון התביעות – וגם רצון החייל וסנגורו.

במקרים מסוימים, דווקא עדיף לנהל את התיק בבית דין צבאי.

במקרים אחרים, עדיף שהוא יישאר באזרחות.

זו החלטה אסטרטגית קריטית.

להשפיע עליה דורש הבנה עמוקה של שתי המערכות ואיך הן "נושמות".

בדיוק כאן נכנס לתמונה המומחה.

אל תחסוך עליי! למה עו"ד שמבין צבא ותנועה זה קריטי?

טוב, אז הבנתם.

דו"ח תנועה לחייל זה לא פיקניק.

זה יכול להיות שדה מוקשים.

והשאלה הגדולה היא: האם אפשר לעבור את זה בשלום?

התשובה היא:

כן.

אבל לא לבד.

ולא עם עורך דין שמתמחה רק בתעבורה אזרחית.

וגם לא רק עם סנגור צבאי שמכיר רק את המערכת הצבאית.

אתם צריכים מישהו שמכיר את שתי המערכות.

מישהו שיודע איפה הגבולות הדקים עוברים.

שיודע מתי לדחוף לטיפול אזרחי ומתי לטיפול צבאי (אם יש ברירה כמובן).

שיודע מהן ההשלכות הצבאיות של תוצאה בבית משפט אזרחי.

ומהן ההשלכות האזרחיות של תוצאה בבית דין צבאי.

מישהו שיודע להגן גם על הרישיון וגם על הכומתה.

להגן גם על הרישיון וגם על הכומתה

הסנגור המתאים עבור חייל צריך להבין את הדינמיקה הצבאית.

לדעת איך לדבר עם התביעה הצבאית או המפקדים.

להכיר את הפקודות הצבאיות הרלוונטיות (ויש כאלה הנוגעות לנהיגה ולרכב צבאי).

להבין את המשמעות של סוג העבירה הספציפית על התפקיד הצבאי הספציפי של החייל.

וכן, הוא צריך להיות אלוף בדיני תעבורה אזרחיים.

לדעת לנתח דו"ח תנועה משטרתי.

להבין מכמונות מהירות, בדיקות ינשוף, תאונות דרכים.

רק שילוב כזה של ידע וניסיון יכול לתת מענה אמיתי.

מישהו שיכול לבנות אסטרטגיה הגנה שמביאה בחשבון את כל החזיתות.

שלא "יפטור" לכם את הדו"ח התעבורתי רק כדי שתגלו שפתחתם לעצמכם תיק צבאי חמור יותר.

ולהיפך.

זכויות שחיילים לא תמיד מכירים

לחיילים, כמו לכל אזרח, יש זכויות.

ובמערכת הצבאית, יש להם גם זכויות ספציפיות.

הזכות להיוועץ בעורך דין היא בסיסית.

והיא קריטית במיוחד כשמתחילים להישאל שאלות על עבירת תנועה.

חיילים רבים לא מודעים לזכויותיהם המלאות מול מצ"ח או מול קצין בודק צבאי.

האם מותר לי לא לענות?

האם מותר לי לבקש עורך דין לפני שאני אומר מילה?

התשובה, בדרך כלל, היא כן.

אבל צריך לדעת איך ומתי להפעיל את הזכויות האלה.

טעות קטנה בשלב החקירה יכולה לסבך מאוד את התיק בהמשך.

עורך דין שמכיר את המערכת הצבאית ינחה אתכם בדיוק איך להתנהל.

אסטרטגיה מנצחת שמסתכלת על כל התמונה

בסופו של יום,

טיפול בעבירת תנועה של חייל הוא עניין של אסטרטגיה.

לנתח את המצב.

להבין את הסיכונים.

לשקול את היתרונות והחסרונות של כל מסלול אפשרי (אזרחי vs. צבאי, אם יש בחירה).

לבנות קו הגנה שיגן לא רק על הרישיון, אלא גם על העתיד הצבאי והאזרחי כאחד.

לפעמים המטרה היא לא "ניצחון מוחלט" (שזה נהדר אם אפשר), אלא מזעור נזקים.

לסיים עם התוצאה הטובה ביותר האפשרית בנסיבות העניין.

שתאפשר לחייל לחזור למסלול, לסיים את השירות בכבוד, ולבנות עתיד באזרחות ללא צל כבד מדי.

אז אם אתם חיילים,

או הורים של חיילים,

וקיבלתם דו"ח תנועה.

אל תתעלמו.

אל תגידו "אה, שטויות, זה רק דו"ח".

אל תסמכו על מה שהסמל או אפילו הרס"ר אומרים לכם בנושא המשפטי.

זה עניין מקצועי.

זה נושא שמצריך ידע ספציפי ומעמיק בשני תחומי משפט נפרדים לחלוטין, שמתנגשים בדיוק בנקודה הכואבת – בחייל.

ההשקעה בהיוועצות עם עורך דין שמבין את הניואנסים האלה היא לא הוצאה.

היא השקעה בעתיד שלכם.

ברישיון שלכם.

ובעתיד הצבאי (והאזרחי) שלכם.

כי עבירת תנועה במדים היא לא סתם דו"ח.

היא יכולה להיות נקודת מפנה.

שנקודת ההתחלה בטיפול בה יכולה לקבוע האם היא תהפוך לבאמפר קטן בדרך.

או למכשול ענק שיפגע בכם לשנים קדימה.

תבינו את זה.

ותפעלו נכון.


0 Comments

כתיבת תגובה

Avatar placeholder

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *